Cirkelmodellen i åk 2B på Domsjöskolan

Vi har i åk 2´s arbetslag på Domsjöskolan jobbat med cirkelmodellen ett tag. Vi köpte in litteratur (ex. Låt språket bära) och studerade texter och efter det bestämde vi oss för att utforska  vidare på egen hand för att utvecklas och så småningom själva äga det. Självklart tog vi hjälp av varandras idéer och lärde oss även av de misstag vi gjorde. 

De texttyper vi har fokuserat på är narrativa texter och återgivande texter. Återgivande texter började vi alla i arbetslaget med i höstas och har sedan gått vidare med narrativa texter. Här har vi kommit olika långt i klasserna. I 2B jobbar vi fortfarande med narrativa texter både för att vi tycker det är viktigt att barnen lär sig skriva texter samt för att utveckla vårt eget lärande och självklart tycker vi att det är riktigt roligt.

Efter att en av pedagogerna under hösten sett sagomattan, ett program på barnkanalen hemma med sina barn funderade hon på om hon kunde jobba med det i skolan. Ett pedagogiskt program med en liknande struktur vi jobbar med i cirkelmodellen. Senaste månaden har projekt sagomattan pågått och de bästa är att de älskar det och lär sig massor. Barnen ritar bilder och pedagogen skriver sagan på tavlan. De tar kort med paddorna och i slutet ska de få filma varandra när de läser upp sagan. Syftet är att de ska lära sig hur en saga är uppbyggd och att träna på att tala/berätta (kommunikativa förmågan).

I SO har vi under de två senaste temaarbetena jobbat med återgivande texter. Cirkelmodellen har 4 faser och i den första fasen börjar vi alltid med en VÖL. Vad barnen vet och önskar veta och sen i slutet av temat tar vi fram den igen och pratar om vad vi har lärt oss. Sen bygger vi kunskap genom att vi ser filmer och läser texter/böcker. I den andra fasen studerar vi texter och bygger struktur tillsammans. Barnen har fått lyssna på sagor och sedan tränar vi på att återberätta sagan med hjälp av 4-fältaren.

I fas 3 återberättar pedagogen sagan genom att rita bilder i kronologisk ordning tillsammans med barnen på tavlan. I den sista fasen (fas 4) får de själva eller två och två återberätta sagan och filma med Ipaden.

Sen har vi alla i arbetslaget tagit till oss av idéerna vi får av er här på bloggen och vi har bl a startat ett instagramkonto, det blev mycket uppskattat av klassens föräldrar!

Njut av våran presentation på hur vi jobbar i klass 2B, Domsjöskolan.

 

Finns det fler som jobbar med cirkelmodellen?

Tips och ideér på hur ni jobbar mottages gärna #kollegialtlärandenärdetärsombäst

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *