iPad-torka?

Våra elever har under hösten arbetat med sina berättelser med sin skrivkompis. De har skrivit ett utkast, fått tips av ett annat skrivpar, fått utvecklande frågor av oss paddagoger och utvecklat och bearbetat sina texter. i slutet av terminen har vi märkt av ett sviktande intresse för att ”jobba som en författare”. Vi har funderat vad detta kan bero på och kommit fram till att det är en hel del faktorer som måste fungera för att lågan ska hållas brinnande under en längre period (som faktiskt en HEL termin är för många barn!)

  • Skrivarparen har fungerat olika bra.
  • En del barn i skrivarparen har utvecklats i olika takt.
  • De två skrivarkompisarna vill ha olika inriktning på sin text vilket gör att intresset sjunker när man inte kan komma överens.
  • Många barn (och vuxna) börjar bli trötta i slutet av terminen.
  • Båda parterna tar inte lika mycket ansvar.
  • Svårigheter för några att ta tips och idéer (”kritik”) från kompisar.

Vi behöver nu er hjälp! Vi har planerat att vårterminen ska starta upp med en intensiv skrivperiod. Överös oss med tips och idéer på hur vi fångar upp intresset igen. Hur gör du för att hålla elevernas låga brinnande under en lång process?

/Linda, Helen och Maja-Stina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *