Skriva ur olika perspektiv

Vi har i min trea samtalat om att beskriva händelser ur olika personers perspektiv. Vid ett tillfälle utgick vi från en bild/situation där flera personer är med. Vi samtalade om bilden och beskrev tillsammans miljön och händelser. Efter det fick eleverna individuellt välja att ”vara” en av personerna (utan att berätta för någon). Deras uppgift var sedan att skriftligt berätta i jag-form utifrån den valda personens perspektiv om deras dag på stranden. Ögonblicket som bilden visar skulle vara med.  Vi avslutade med att eleverna fick läsa upp sina texter och visade samtidigt bilden med hjälp av bildkanonen. De övriga eleverna fick gissa ur vilken av personernas perspektiv som texterna beskrivits. Uppskattat av eleverna!

3 Replies to “Skriva ur olika perspektiv”

  1. Jag märker att jag genast vet vem jag är. Och börjar fundera på hur jag ska kunna berätta om mig själv, så att ni kan gissa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *